Welkom |
Met het clusteren en prioriteren van Europese ontwikkelingen en activiteiten op het gebied van volwassenen en leren, is het digitaal platform EPALE een must voor iedereen die werkt met lerende volwassenen. Naast nieuws, (leer)materialen en evenementen biedt EPALE nog veel meer. In Nederland is CINOP aangewezen als National Support Service (NSS). Een team van vijf professionals faciliteert de Nederlandse content op het platform.
EPALE is onderdeel van Erasmus+. In dit kader ontvangt u deze nieuwsbrief met alleen artikelen over de laatste nationale en Europese ontwikkelingen en activiteiten op het terrein van volwassenen en leren. |
|
|
|
Animatie
EPALE
in een notendop |
Bekijk de animatie over de mogelijkheden en meerwaarde voor professionals in de volwasseneneducatie. |
|
|
|
|
|
|
|
Hans Hindriks, beleidsmedewerker ministerie OCW |
"Met EPALE hebben we goud in handen! Het informeert en verbindt professionals, nationaal en Europees." |
|
|
|
|
|
|
|
Opbrengst deelname volwassenen aan educatieve activiteiten |
De opbrengsten zijn divers, van nationaal tot Europees en van individu tot organisatie. Meer weten? Lees het online magazine! |
|
|
|
|
|
|
|
Vergroot
uw
Europese netwerk! |
Gebruik de partnerzoekfunctie op EPALE voor potentiële partners voor samenwerking in projecten of activiteiten. |
|
|
|
|
|
|
|
Maak een profiel aan! |
Blijf up-to-date over de laatste trends en innovaties; neem deel aan Europese evenementen; promoot uw eigen activiteiten en meer... |
|
|
|
|
|
|
|
Social media |
Naast Twitter en Facebook zijn we nu ook actief op LinkedIn. Klik op 'Follow' en de updates verschijnen dan automatisch op uw tijdlijn. |
|
|
|
|
|
|
Commissie Sap: "Individuele leerrekening meest kansrijk als instrument om leven lang leren te stimuleren" |
De individuele leerrekening is volgens De Commissie Sap het meest kansrijk als instrument om een leven lang leren te stimuleren. Deze variant van 'vraagfinanciering' is structureler dan bijvoorbeeld vouchers en beter in staat om de doelgroep te bereiken dan fiscale faciliteiten. |
|
|
|
|
Vrijwilligerscompetenties valideren: zo krijg je het in het dna van je organisatie |
In het project Erasmus+ VaPoVo is gewerkt aan het ontwikkelen van een interne strategie voor erkenning van vrijwilligercompetenties. Het project resulteerde in een trainingsmodule en een handboek om stafleden in vrijwilligersorganisaties hierbij te helpen. |
|
|
|
|
Drieluik over het begrip leercultuur | Jumbo Klercq |
Klercq schreef over het in zwang raken van het begrip leercultuur en zocht uit waar die belangstelling nu eigenlijk om gaat. Deze maand publiceerde de SER haar advies over postinitieel leren “Leren en ontwikkelen tijdens de loopbaan', een pleidooi voor een uitdagende en prikkelende leercultuur. Klercq ging op zoek naar aanknopingspunten voor onderbouwing van een positieve leercultuur. |
|
|
|
|
|
Bijscholing: Islamitische visies op relaties en opvoeding | 5, 12, 19 mei 2017 | Gent (BE) |
Driedaagse bijscholing over Islamitsiche visies op relaties en opvoeding. Hoe belangrijk zijn de verschillen en hoe gaan we daar mee om? |
|
|
|
|
|
|
26e EDEN Annual Conference - Diversity Matters! | 13-16 juni 2017 | Jönköping (SE) |
Centraal staan theoretische vragen van diversiteit in ICT-ondersteund leren, het concept en de praktijk van de diversiteit in verschillende sociaal-culturele omgevingen op het vinden en toepassen van de juiste mix van informatie en kennis en creativiteit in onderwijsinstellingen om deze diversiteit te behandelen. |
|
|
|
|
|
|
Action together against illiteracy - City of Good Practices | 13-14 September 2017 | Lyon (FR) |
Seminar voor professionals en vrijwilligers die werkzaam zijn in de strijd tegen het analfabetisme. Kennisdeling en uitwisseling van good practices staan centraal. |
|
|
|
|
|
|